Sara Forsberg, HR- och kommunikationskoordinator
Mitt namn är Sara Forsberg och jag är utbildad ekonom från Svenska Handelshögskolan där jag studerat marknadsföring och företagsledning. Jag jobbar som HR – och kommunikationskoordinator på Mico. På min fritid tränar jag och lagar massor med mat.
Berätta om din bakgrund, hur hamnade du på Mico?
Jag började som nyutexaminerad jobba på Mico i September 2022 som ledningsassistent. Min position var då ny och mina arbetsuppgifter har utvecklats med tiden enligt behovet som funnits i stunden samt mitt intresse och kunnande.
Vad hör till dina arbetsuppgifter?
Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande, i nuläget består de främst av uppgifter relaterade till HR och kommunikation. Exempel på vad jag arbetar med är Micos arbetsgivarvarumärke, arbetstagarupplevelsen samt introducerings- och rekryteringsprocesserna. Jag planerar och producerar stor del av vår interna och externa kommunikation, ansvarar över vår hemsida och sociala medier.
Jag utvecklar HR- och kommunikationsprocesser samt genomför interna och externa undersökningar relaterade till olika ämnen. Därtill håller jag interna workshops och presentationer enligt behov. Jag har jobbat med rebrandingen av Micos varumärke och deltar i integreringen och kommunikationen av företagsstrategin. Jag är även huvudanvändare i några system och tjänster.
Tillsammans med eventarbetsgruppen jobbar vi för att utveckla arbetstrivseln och gemenskapen på olika sätt, vi ordnar t.ex. bruncher, afterworks och annat kul. Vi deltar även i rekryteringsevent och håller företagspresentationer i skolor, vilket är jätteroligt!
Vad har du lärt dig på Mico?
Jag har på kort tid fått vara insatt i väldigt mycket och fått ansvar över mångsidiga uppgifter, vilket har gett mig möjlighet till att lära mig otroligt mycket nytt. Arbetet är till stor del självständigt och kräver självledarskap samt att kunna ifrågasätta och fundera hur saker kan göras bättre. Under 2023 koordinerade jag två kontorsflyttar där jag lärde mig mycket om projektledning. Jag lär mig hela tiden mer om HR och blir även mer självsäker i arbetet som kommunikatör.
Vad är det bästa i ditt arbete?
Det bästa med mitt arbete är att jag känner att jag har ett meningsfullt arbete där jag kan bidra till att micoiterna ska trivas så bra som möjligt hos oss. Jag utvecklas konstant och tycker det jag gör är roligt. Därtill uppskattar jag kontakten med så många olika människor i mitt jobb. Jag är även glad över att jag i mitt jobb har nytta av båda huvudämnena jag studerat på universitetet.
Hur skulle du beskriva Mico som arbetsgivare?
Mico är en flexibel arbetsgivare som ger frihet under ansvar åt sina arbetstagare. Vi har en låg hierarki och det känns som om alla känner alla. Jag känner att det är möjligt att påverka och bli hörd och jag uppskattar att min karriärsutveckling tas i beaktan. Jag trivs jättebra här!